Jak diagnozuje się FAS?

 Diagnostyka FAS/FASD przy pomocy Kwestionariusza Waszyngtońskiego.

 

 W Polsce od niedawna istnieje możliwość profesjonalnego diagnozowania u dzieci i młodzieży z zaburzeniami z grupy FASD przy pomocy 4-cyfrowego kwestionariusza diagnostycznego.

Narzędzie to zaprezentowane zostało w 1997 r. przez grupę badaczy z Sieci Diagnostyki i Prewencji FAS Stanu Washington (Washington State FAS Diagnostic and Prevention Network) i jest metodą diagnostyczną do wszechstronnego diagnozowania poalkoholowego spektrum wrodzonych zaburzeń rozwojowych (FASD). Kwestionariusz (ang. nazwa: 4-Digit DiagnosticCode) i jest uważany za najbardziej dokładne i powtarzalne narzędzie w diagnostyce FASD.

 

 

Diagnosta ocenia 4 kluczowe cechy charakterystyczne dla FAS w następującym porządku:


1. Opóźnienie wzrostu (rozumiane jako opóźnienie wzrostu i wagi na przestrzeni życia);

 

2. Charakterystyczne dla FAS cechy dymorficzne twarzy ( skrócone szpary powiekowe, wygładzona rynienka podnosowa, wąska górna warga);

 

3. Uszkodzenie lub dysfunkcja  ośrodkowego układu nerwowego (oun)

 

4. Prenatalna ekspozycja na alkohol

 

Natężenie ekspresji każdej cechy oceniane jest w 4 stopniowej skali Likerta, gdzie 1 oznacza całkowity brak cech FAS, a 4 "klasyczną" obecność cech FAS.

 

Kwestionariusz został uaktualniony w roku 2004 i ta wersja jest aktualna do tej dziś. Najnowsza wersja 4 cyfrowego kwestionariusza FASD została opisana w poradniku diagnostycznym „Diagnostic Guide for FetalAlcohol Spectrum Disorders: the 4-Digit DiagnosticCode (2004)." Przewodnik prezentuje obiektywną metodę diagnozowania całego spektrum zaburzeń występujących u osób po prenatalnej ekspozycji na alkohol. Wykorzystywany jest w klinikach Washington State FAS Diagnostic&Prevention Network.

 

Walidacją polskiej wersji kwestionariusza zajmuje się grupa badaczy z Fundacji FAStryga w Lędzinach i Poznaniu oraz Oddziału Klinicznego Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego Katedry Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Centrum Pediatrii w Sosnowcu.

 

 

Zapisz się na diagnozę – link

 

 

 

 

Nasz zespół

dr n. med. Małgorzata Klecka
Doktor nauk medycznych (specjalność: psychiatria dziecięca), terapeutka rodzinna, terapeutka neurorozwoju, specjalista terapii traumy (praktyk metody Somatic Experiencing®  
Katarzyna Klecka
Pomoc administracyjna. Wykonuje różne drobne prace administracyjno- biurowe. Posiada doświadczenie w organizowaniu zajęć integracyjnych i opiece nad dziećmi oraz w organizowaniu i prowadzeniu zajęć z dziećmi podczas turnusów terapeutycznych.
Izabela Golus
Specjalista pracy socjalnej, mediator sądowy. Koordynator projektów. Pedagog prowadzący zajęcia z dziećmi i młodzieżą z elementami socjoterapii. Edukator Programu Fastryga.
Łukasz Maj
Fizjoterapeuta, osteopat. 
Beata Górny
Pedagog specjalny. Terapeuta Indywiduanej Stymulacji Słuchu dr K. Johansena IAS.
Sonia Wieczorek-Jendro
Asystent ds. administracji. Obecnie czuwa nad kompleksową organizacją pracy sekretariatu. Posiada doświadczenie w prowadzeniu biura projektowego.

Współpraca

Katarzyna Kurek
Terapeuta neurorozwoju (terapia bilateralna, integracja sensoryczna).
Jacek Przybyło
Lekarz psychiatra, psychoterapeuta, specjalista terapii środowiskowej.
Iwona Palicka
Specjalista psychologii klinicznej- neuropsycholog, terapeuta Integracji Sensorycznej i neurorozwoju. Praktyk.
prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik
Specjalista psychiatrii dziecięcej, (Kierownik Katedry i Kliniki Psychiatrii I Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach).